Muisarm

Wat is een muisarm? Een muisarm is een blessure aan de arm-, nek-, pols- en schouderspieren, veroorzaakt door overmatig computer en/of laptopgebruik. Deze blessure behoort tot de groep RSI (Repetitive Strain Injury) wat een verzamelnaam is voor allerlei aandoeningen aan het bewegingsapparaat waarbij repeterende bewegingen een belangrijke rol spelen. Sinds 2004 staat RSI bekend als CANS, wat een afkorting is voor Complaints of Arm, Neck and/or Shoulder.

Muisarm symptomen

Een muisarm ontstaat niet zomaar van de ene dag op de andere. Vaak waarschuwt het lichaam al een aantal keer, maar worden deze waarschuwingen genegeerd. Dit kan leiden tot ernstige gevolgen. Om tijdig in te kunnen grijpen is het belangrijk dat u muisarm symptomen kunt herkennen. Alleen dan kunt u tijdig ingrijpen om erger te voorkomen. Neem dus op tijd contact met ons op bij beginnende klachten voor een passende oplossing.

De meest voorkomende symptomen van een muisarm zijn: spierpijn en spiervermoeidheid, stijfheid van de spieren, krampen, een tintelend gevoel in de pols en arm, gevoelloosheid in de pols en arm, nekklachten en rugklachten.

Oorzaken Muisarm

Een muisarm kan worden veroorzaakt door een combinatie van factoren: langdurige statische repeterende werkzaamheden, een slechte werkhouding, onvoldoende rust en stress. Wanneer u één van deze factoren wegneemt, betekent dat niet automatisch dat de kans op een muisarm verdwijnt. Echter; hoe intensiever u aan de risicofactoren wordt blootgesteld, hoe meer klachten en hoe ernstiger de klachten kunnen worden.

Een slechte werkhouding kan zorgen voor onnodige belasting van het lichaam. De spieren spannen zich aan en de bloeddoorstroming verslechtert. Let erop dat uw werkplek ergonomisch is ingericht. Uw bureaustoel, bureau, hoogte van uw monitor en uw muis en toetsenbord dienen op uw lichaam te zijn afgestemd.

Muisarm behandeling

Heeft u muisarm klachten? Een specifieke muisarm behandeling is er helaas niet. Ontspanning, beweging en het tijdelijk niet gebruiken van de pijnlijke lichaamsdelen zijn belangrijke aandachtspunten. U kunt wel preventieve maatregelen nemen om het krijgen van een muisarm uit te stellen of te voorkomen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen. We adviseren om na te denken over de volgende aandachtspunten:

  • Richt uw werkplek ergonomisch in: maak hierbij een Ergonomische Muis  en Minitoetsenbord , zorg ervoor dat uw beeldscherm op ooghoogte staat, stel uw Ergonomische bureaustoel  in op de juiste hoogte en maak gebruik van een Armsteun , zorg ervoor dat uw voeten 90 graden staan en de grond raken.
  • Vermijd stress. Bij te veel stress is het niet mogelijk om spieren te ontspannen, waardoor geforceerde bewegingen kunnen worden gemaakt: probeer een hoge werkdruk te voorkomen, beperk de duur van het computerwerk en las regelmatig rustpauzes in, wissel regelmatig van houding, loop regelmatig een stukje. 

Daarnaast zorgt een goede conditie en voldoende lichaamsbeweging ervoor dat een muisarm minder makkelijk kan ontstaan. Sporten werkt als ontspanning voor lichaam en geest, en bevordert de bloedsomloop.

Muisarm oefeningen

Korte muisarm oefeningen tijdens het werk (maar ook daarbuiten) stimuleren de bloedsomloop, hebben een ontspannend effect op lichaam en geest, en kunnen klachten en pijn voorkomen. U kunt deze oefeningen op de werkplek uitvoeren. Lees op de pagina ..... welke oefeningen u kunt doen.